تبلیغات
گروه آموزشی معارف (دین و زندگی - فلسفه و منطق ) شهرستان سیب و سوران

گروه آموزشی معارف (دین و زندگی - فلسفه و منطق ) شهرستان سیب و سوران
ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ - نون سوگند به قلم و آنچه مى‏نویسند. 
قالب وبلاگ
نویسندگان
صفحات جانبی
ابر برچسب ها
من این درس را دوست ندارم! اصلاً چرا باید یک سری فرمول را حفظ کنم که به هیچ دردی نمیخورند! من این درس را دوست ندارم! چرا باید یک سری اسم و تعریف بدانم! اصلاً من درس خواندن را دوست ندارم! وای از وقتی کهکار به اینجا برسد که دانشآموزی که پسر، دختر یا خواهر و برادر ما است، ابراز بیزاری از درس و مدرسه را بکند! 

مخصوصاً وقتی که پا به دورهی متوسطه گذاشته و در این سالهای آخر میخواهد نتیجهی 8 سال رفت و آمد به مدرسه را بگیرد و سال اول دبیرستان، پلهای برای ورود به رشته و شاخهی تحصیلی شود! اما متأسفانه گاهی این اتفاق میافتد و بچهها با ورود به دبیرستان و تغییر مقطع تحصیلی، دچار افت تحصیلی و ضعف درسی میشوند که این مشکل هر چند به نظر خیلی بزرگ و غیر قابل حل میآید، اما آنقدرها بزرگ نیست و اتفاقاً با کمی تلاش و همدلی، قابل حل است. چگونه؟
 
 


 
چرا هندسه؟ چرا شیمی؟

به طور کلی، اگر آدمی دلیل و فایدهی یک کار را بداند، آن را بهتر و بیشتر درک میکند. اگر دلیل در راستای اهدافاش بود و به نفع او، انجاماش آسان میشود و اگر نفعی به حالاش نداشت، انجاماش سخت میشود. حالا این موضوع چه ربطی به حال دانشآموزان دلزدهی اول دبیرستانی دارد؟ اگر او مدام در خانه عنوان میکند که درسی را نمیفهمد و دوست ندارد، نباید با تحکم و بدون دلیل و منطق تنها به او بگویید که مجبور است این درسها را بخواند! بهترین کار این است که دلیل وجود و اهمیت این کتاب و درس را برای او بگویید. 

اگر هم خودتان نمیدانید، از دیگران سؤال کنید. مثلاً دربارهی درس هندسه، از معلم او بخواهید تا در کنار یاد دادن فرمولها، کاربرد آنها را هم در حاشیهی کلاس برای بچهها بگوید. در این راه میتوانید از کتابهای غیردرسی کمک بگیرید. مثلاً دنبال اسامی افراد مطرح شده در کتابها بروید و نکات جالب زندگی آنها را پیدا کنید و با ذکر آنها برای دانشآموز، در او اشتیاق ایجاد کنید. حتی از افرادی که در این درسها تخصص دارند و یا در حال تحصیل در رشتهای هستند که این درسها را به صورت تخصصی دنبال میکنند، بخواهید تا کاربرد درس مثلاً شیمی، فیزیک و ... را در زندگی روزمره توضیح دهد.
 
رفتار معلم و فضای مدرسه

گاهی وقتها احساس دلزدگی از یک درس و بدتر از آن، دلزدگی از درس، نتیجهی فضای نامطلوبی است که دانشآموز در آن قرار گرفته است. دانشآموزان دبیرستانی وارد فضای جدیدی شدهاند. رفتار معلمها با آنها به عنوان یک دانشآموز دبیرستانی فرق کرده است. شاید تا دیروز مورد توجه زیادی از طرف معلم قرار میگرفتهاند، اما امروز حتی با رفتار خشکتری روبهرو میشوند. با کمی کنکاش دربارهی رفتار معلم، میتوانید به این موضوع پی ببرید که احساس بیزاری و یا ضعف درسی دانشآموز به خاطر رفتار معلم است یا نه؟
 
ضعف درسی

بیزاری از درس و مدرسه میتواند نتیجهی ضعف درسی باشد. شاید دانشآموز شما با اینکه تلاش زیادی میکند، اما مثل سالهای قبل، نمرهی خوبی بهدست نمیآورد و همین موضوع باعث ایجاد احساس منفی در او شده است. در حالی که با تغییر روش درسخواندن، کمکگرفتن از فردی چون معلم خصوصی یا دوست همکلاسی که در درس موردنظر قویتر است، میتوان این مشکل را حل کرد. حتی گاهی برای او توضیح دهیم که در دورهی دبیرستان، نمیتوان انتظار نمرههای مقطع قبل را به دلیل سنگینشدن درسها داشت.
 
جدایی از دبیرستان

فرزند شما بعد از سه سال و یا حتی بیشتر، از دوستان و همکلاسیهای خود جدا شده و با اینکه سه ماه از آغاز سال تحصیلی گذشته، نتوانسته خودش را با فضای جدید اخت کند. این هم میتواند دلیل افت درسی او باشد.

اما در این صورت چه میتوان کرد؟

الف) اگر امکان دارد، فضایی را فراهم کنید که هر از چند گاهی دوستان قدیمیاش را ببینید.

ب) از تجربیات خود دربارهی جدایی از دوستان قبلی و یافتن دوستهای جدید بگویید.

پ) نظر او را دربارهی حل این مشکل بپرسید.

ت) با مشاوران در این زمینه صحبت کنید و راهکار بخواهید.

او را به ارتباط برقرار کردن با همکلاسیهایی که احساس خوبی نسبت به آنها دارد و دوست دارد رابطهای صمیمیتری با آنها داشته باشد، تشویق کنید.
 
اضطراب درسهای زیاد

با ورورد به دبیرستان، کتابها زیاد میشوند، دبیر‌‌ها زیاد میشوند، ساعت مطالعه باید بالاتر برود و این ناخودآگاه میتواند ترسی را ایجاد کند و موجب دلزدگی دانشآموز از درس و مدرسه شود که راه چارهاش، برنامهریزی صحیح برای خواندن درسها است. به او کمک کنید تا برای خواندن درسها و انجام تکالیف، برنامهی درست و اصولی بریزد. اگر اینکار از عهدهی خودتان برنمیآید، از اطرافیان کمک بگیرید و البته نکتهی مهمتر اینکه، بعد از برنامهریزی، روی اجرای برنامه نظارت داشته باشید و او را به عمل کردن به برنامهی درسی عادت دهید.
 
تو اول دبیرستان هستی

اگر به کلماتمان دقت کنیم، میتوانیم راهحل مشکلات را بیابیم. اگر از آن دسته از پدر و مادرهایی هستید که مدام در راه خانه راه میروند و میگویند: «تو بزرگ شدی، اول دبیرستان هستی، اینکار مال بچههاست»، باید بدانید این گفتهها اگر همراه با شماتت و سرزنش شوند، میتوانند اثر مخربی بر روح و روان فرزندان ایجاد کنند. او با این حرفها، نه تنها احساس خوبی از بزرگشدن پیدا نمیکند، بلکه میخواهد به گذشته برگردد و امروز خودش را نفی کند. 

حال اینکه، او چگونه امروزش را نفی میکند؟ با درسنخواندن، لجبازی، پرخاشگری و ... . پس به هیچ وجه این جمله را در قالبی منفی و با حالت شماتت به او نگویید، بلکه سعی کنید با احترام بیشتر با او رفتار کنید و غیرمستقیم به او بگویید که انتظار بیشتری از او دارید. رفتار خوباش را مورد تحسین قرار دهید و از رفتار بدش با این پیشزمینه که: «من انتظار بیشتری از تو داشتم»، انتقاد کنید.
سارا جمالآبادی/ کارشناس خانواده



طبقه بندی: کنکور سراسری، المپیاد،
[ سه شنبه 13 تیر 1391 ] [ 11:30 ب.ظ ] [ موسی سپاهی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


این وبلاگ جهت استفاده دبیران محترم درس دین و زندگی و‎ ‎فلسفه و منطق و دانش آموزان عزیز مقطع متوسطه و كنكوری ها طراحی شده است.امید است مورد استفاده مطلوب واقع گردد.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

تعبیر خواب آنلاین